„Co Pan/Pani wie o naszej firmie?” – czy wiesz, jak odpowiadać odpowiedzieć na to pytanie?

0
1139

Duże zdolności organizacyjne oraz doskonałe kwalifikacje zawdzięcza 8-letniemu doświadczeniu w szeroko rozumianym HR. Specjalizuje się w budowaniu długofalowych relacji biznesowych z klientami indywidualnymi i korporacyjnymi. Zajmuje się również coachingiem z zakresu rekrutacji i oceny pracowników, kreatywności, negocjacji, pracy w grupie. Specjalistka z zakresu kreowania wizerunku; prowadzi consulting z autoprezentacji na rozmowach kwalifikacyjnych, redagowania CV i listów motywacyjnych, metod poszukiwania pracy, etc.

O tym, co robić, by dobrze wypaść podczas rozmowy kwalifikacyjnej z reguły myślimy dopiero wtedy, gdy musimy zmierzyć się z rekrutacją lub – co gorsze – po fakcie. Niestety wtedy „gdybanie” nic już nie daje. 

„Co wiesz o naszej firmie?”… To krótkie pytanie pada w trakcie większości rozmów kwalifikacyjnych – niektórzy rekruterzy zadają je na początku spotkania z kandydatem, inni zostawiają je na koniec. Niezależnie jednak od momentu, w którym jest zadane, ma ono na celu przede wszystkim sprawdzenie czy dana osoba rzeczywiście chce pracować w tej konkretnej firmie, czy może zwyczajnie (jak wiele innych, zwłaszcza w dobie spowolnienie na rynku pracy) szuka jakiejkolwiek pracy. Warto przygotować się wcześniej na tę okoliczność i zdobyć odpowiednią, co najmniej bazową, wiedzę na temat przedsiębiorstwa, do którego aplikujesz.

W tym celu powinieneś poznać historię firmy, obszary jej działania, podstawowe wartości, sukcesy. W/w informacje zazwyczaj umieszczane są na stronach domowych firm, więc ich zdobycie nie powinno być przesadnie skomplikowane.  Dodatkowo możesz wrzucić w wyszukiwarkę nazwę firmy i sprawdzić, co na jej temat mówią media wirtualne. Być może dotrzesz do jakichś raportów czy analiz przygotowanych przez nią lub jakichś innych rankingów czy publikacji, bądź wypowiedzi jej pracowników. Niewątpliwym plusem jest oczywiście posiadanie w kręgu swoich znajomych osób, które tam pracują – wówczas otrzymasz na jej temat opinię z pierwszej ręki (dzięki temu możesz poznać kulturę organizacyjną firmy, atmosferę w niej panującą, jakie są relacje między podwładnymi a przełożonymi, etc.).

Poznaj kluczowe informacje na temat firmy, dodatkowo dobrze jest przygotować sobie kilka pytań do osoby prowadzącej rekrutację, ale pamiętaj, by nie pytać o sprawy oczywiste. A zatem jeśli już zdecydujesz się na tę metodę zaskocz rekrutera pytaniem o coś trudno dostępnego jak np. szczegóły z raportu dotyczącego branży, w której firma działa, jej działania prospołeczne lub proekologiczne, etc. Raczej też nie wspominaj o tym, że udało Ci się dotrzeć do tzw. wiedzy wewnętrznej (nie wątpię w to, że miałeś dobre intencje i chciałeś poznać firmę, w której być może będziesz miał okazję pracować) niestety może to być opacznie zinterpretowane przez rekrutera. Pamiętaj, to też tylko człowiek, który w pewnych okolicznościach może dokonać niewłaściwej oceny sytuacji i np. zacznie postrzegać Ciebie przez pryzmat „węszyciela” lub w najlepszym razie zacznie być bardziej podejrzliwy. Nie warto kusić losu.

I jeszcze jedno: jeśli dotrzesz do internetowych opinii ex pracowników danej firmy, postaraj się zachować obiektywizm i dziel przez cztery to, czego się w ten sposób dowiesz. Często bywa tak, że na forach internetowych wypowiadają się byli pracownicy firmy, którzy rozstali się z nią w nieprzyjaznej atmosferze lub czują się pokrzywdzeni zwolnieniem z pracy i wyładowują w Sieci swoje negatywne emocje.  I choćby z tego powodu ich opinie nie będą w stu procentach wiarygodne. Niemniej czasami warto je poznać.

Z całą pewnością, jeśli podczas interview wspomnisz o czymś extra, czego np. nie ma na stronie firmowej a zadałeś sobie trud, by dotrzeć do tych informacji, zdobędziesz dodatkowe punkty w oczach rekrutera.

Jeśli zaś niewiele wiesz o firmie, w której starasz się o pracę, oznaczać to może, że właściwie jest Ci obojętne, gdzie i z kim będziesz pracował czy wręcz nawet to, co i na jakim poziomie będziesz robił.

Pamiętaj, że firmy poszukują zmotywowanych pracowników, którym od samego początku zależy na pracy właśnie tam.  Twoim rekrutacyjnym zadaniem zaś jest udowodnienie, że właśnie Ty taki jesteś.
Powodzenia!

PODZIEL SIĘ
Redakcja 4PM.pl
Misją 4PM.pl jest pomaganie Project Managerom w ich codziennej pracy poprzez dostarczanie informacji i wiedzy z zakresu zarządzania projektami.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ