Menedżer Projektu, jako lider na pierwszej linii, potrzebuje umiejętności interpersonalnych, aby być arbitralnym w pracy z ludźmi. Poprzez swoje szczególne kwalifikacje:

  • rozwija wykonawstwo zespołu i pozyskuje efektywne zaangażowanie wszystkich członków,
  • tworzy łączące więzi między ludźmi w zespole,
  • wpływa na innych w celu zbudowania zorganizowanego działania,
  • kieruje zmianami i zachęca do innowacji.

Ci, którzy wybierają opanowanie funkcji lidera na pierwszej linii – korzyści są ogromne. Niosą one satysfakcję z aktywności w tworzeniu silniejszych ludzi, silniejszych zespołów i systemów, które zdecydowanie wzmacniają swoją wartość w tych pełnych wyzwań czasach. Istnieje przekonanie, że lider przyczynia się i ma przyjemność z tego, że rozwija swoją osobowość i swój profesjonalizm nie wspominając już o uznaniu i nagrodzie jaką jest osiągnięcie celu.

Dla ludzi, którzy pracują pod skrzydłami takiego szefa, korzyści wypływają z tego, że są związani ze swoim liderem, który rozwija ich potencjał. Oznacza to, że posiadają więcej okazji do tego, aby  większym stopniu przyczynić się do tego, co robią każdego dnia i być z tego dumnym. Oznacza to także coraz lepsze umiejętności i uzyskiwanie większej pewności jako części osiągającego zamierzone cele zespołu. Dla całej firmy jest to szansa umacniania siły w jej ludziach, produktach, usługach, systemach.

Jak zatem wygrywać korzyści dla siebie, swoich ludzi i swojej firmy?

Oto 5 podstawowych zasad, które tworzą fundament przywództwa – stanowią one centrum efektywności w sytuacji która wymaga:

  1. koncentracja na sytuacji, problemie, zachowaniu, nie na osobie. Jednym z zadań lidera jest badanie sytuacji i ukazywanie ludziom, że pewne sprawy wymagają korekty, gdy praca nie jest wykonana właściwie. Większość ludzi akceptuje pytania, albo nawet krytykę tak długo, dopóki nie są atakowani osobiście za to, że coś się nie powiodło.
  2. podtrzymywanie wiary w siebie i poczucie własnej wartości u innych. Opinia lidera o ludziach jest faktycznie i emocjonalnie bardzo dla nich ważna. Ludzie skupieni wokół swego przywódcy chcą czuć, że zna on ich wartości i szanuje ich wszystkich i każdego z osobna. Ludzie tracą zainteresowanie dobrze wykonaną pracę lub tracą ochotę do współpracy, jeśli są traktowani poniżej swojej wartości lub się ich nie docenia.
  3. podtrzymywani konstruktywnych stosunków z pracownikami, ludźmi na równorzędnych stanowiskach, współpracownikami. Złe stosunki utrudniają każdą pracę, co czyni czasem cel pracy niemożliwym do zrealizowania.
  4. podejmowanie inicjatywy zmierzającej do lepszego biegu rzeczy – jest to cel nadrzędny dla lidera na pierwszej linii. Inicjatywa może znaczyć podjęcie działania, które stawi czoła potencjalnemu problemowi lub może oznaczać podjęcie działań, co jest w chwili obecnej dobre w coś co jest wspaniałe. Oznacza też poszukiwanie dróg poprawy wszystkich aspektów pracy.
  5. przewodzenie innym poprzez własny przykład, własne działanie – ludzie czerpią wskazówki z tego, co mówi lider na równi z tym, co robi. Np. poprzez ignorowanie problemu jakościowego przez zwierzchnika lub lekceważenie skargi klienta, pracownicy otrzymują mocniejszą i bardziej przejrzystą negatywną wiadomość, niż tyrady pozytywnych memorandów lub instrukcji jak należy poprawić obsługę. Lider poprzez swój przykład w istotny sposób daje pozytywny wzorzec tego jak określić priorytety, podejmować właściwe decyzje oparte na celach firmy, postępować konstruktywnie z ludźmi, dokonywać właściwych ustępstw, wprowadzać zmiany i umacniać innowacje.

Autorem artykułu jest dr Bogusław J. Feder – założyciel Centrum Kreowania Liderów SA

PODZIEL SIĘ
Redakcja 4PM.pl
Misją 4PM.pl jest pomaganie Project Managerom w ich codziennej pracy poprzez dostarczanie informacji i wiedzy z zakresu zarządzania projektami.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ