Recenzja książki Katarzyny Żbikowskiej pt. „Komunikacja Biznesowa oczami kierownika projektu”

0
943

kobikiOstatnie dni listopada przypomniały mieszkańcom Trójmiasta o tym, że zima jest już naprawdę blisko. Chłodne sobotnie popołudnie i wieczór postanowiłem więc spędzić w towarzystwie książki, a wybór padł na propozycję pani Katarzyny Żbikowskiej, publikację pt. „Komunikacja Biznesowa oczami kierownika projektu”.

Po zapoznaniu się ze spisem treści oraz zamieszczoną na okładce informacją o autorce założyłem z góry, że mogę spodziewać się dobrej, merytorycznej i opartej na doświadczeniach kierownika projektu pozycji o komunikowaniu się w zespołach projektowych. Moje przeczucia potwierdziły się. Autorka mówiąc o komunikacji w biznesie dotknęła świadomie innych, równie istotnych obszarów takich jak etyka w biznesie, zaufanie w zespole projektowym czy poczucie odpowiedzialności kierownika za projekt i współpracowników.

Układ książki jest interesujący i przemyślany. Autorka rozpoczyna swoje rozważania od przedstawiania komunikacji jako aspektu relacji międzyludzkich, które z uwagi na dynamikę świata biznesu podlegają nieustannym ewolucjom. Nie bez znaczenia pozostaje oczywiście rozwój technologii oraz to, że nowoczesne kanały komunikacji stanowią nieodzowny element przekazywania informacji. Komunikacja to także ludzkie emocje, które dziś mogą być „przemycane” w treści maila czy SMS-a jako emotikony. Mimo dostępności najnowszych technologii i gadżetów komunikacyjnych autorka zdaje się namawiać do utrzymania tradycji spotkań zespołów projektowych „na żywo”.

W kolejnym rozdziale pani Żbikowska opisuje te najmniej przyjemne elementy z życia w grupie projektowej czy w korporacji, a mianowicie tzw. wewnętrzne wojny, niewłaściwą kulturę organizacyjną, błędnie ukierunkowane ambicje menedżerów czy zaburzenia w obiegu informacji. W dalszej części książki można poznać warsztat pracy kierownika projektu, dla którego jednym z głównych wyzwań jest zbudowanie standardów komunikacji w zespole. Oczywiście na drodze pojawiają się liczne niedogodności i utrudnienia, które kierownik projektu pokonuje poprzez swoje działania, pamiętając przy tym o słuchaniu ludzi, budowaniu zaufania w zespole i dbaniu o łamanie jakichkolwiek barier w komunikacji.

Poza opisem typowych zdarzeń i problemów, które towarzyszą codziennej pracy kierownika, w książce można znaleźć wiele praktycznych informacji opisujących warsztat pracy osób uczestniczących w projektach. Do najciekawszych porad należy zaliczyć informacje o tym, w jaki sposób skutecznie zarządzać własną skrzynką mailową, jak konstruować prezentacje multimedialne czy też jak skutecznie tworzyć notatki. Za prawdziwy hit tej części książki uważam zestaw porad dotyczących skutecznego zarządzania swoim czasem poprzez świadomą kontrolę uczestnictwa w spotkaniach, które zdaniem autorki nie zawsze wymagają udziału wszystkich osób, do których trafia zaproszenie.

W trakcie czytania książki, co jakiś czas można napotkać fragment tekstu ujęty w ramkę. W ten sposób autorka podsumowuje treść danego podrozdziału w formie „pigułki”. Zawartość tych ramek to zazwyczaj ciekawe pytanie i udzielona na nie odpowiedź, czy też kilka wypunktowanych stwierdzeń, które można potraktować jako dobrą radę praktyka.

Jest pewien aspekt, który w omawianej książce został potraktowany tradycyjnie, tzn. w taki sam sposób, jak w większości publikacji o zarządzaniu projektami. Chodzi o sposób pomiaru sukcesu projektu. Mam poważne wątpliwości co do tego, w jaki sposób powszechnie mierzy się osiągnięty w projekcie sukces. Owszem, dotrzymanie terminu projektu, czy też zmieszczenie się w zaplanowanym budżecie to oczywiście pewne wymiary sukcesu, ale jeśli fetowany projekt doświadczył licznej rotacji załogi, czy też przysporzył wielu konfliktów (międzyludzkich, prawnych itp.) to mówienie o sukcesie jest świadomym ograniczeniem się wyłącznie do tych wymiarów – np. realizacja czasu i kosztów – które rzeczywiście zostały spełnione. Może warto opracować współczesną, wielowymiarową definicję pojęcia sukces, a następnie zbadać jak ten sukces jest faktycznie osiągany, a następnie „medialnie sprzedawany”. Kapitan Michael Abrashoff w książce pt. „Ty tu dowidzisz” napisał, że tak samo ważne jak osiągnięcie celu jest to, w jaki sposób ten cel został osiągnięty. A jak to jest w przypadku projektów, w których bierzemy lub braliśmy udział?

Zastanawiałem się, co napisać w podsumowaniu mojej recenzji i mam nadzieję że autorka nie będzie miała mi tego za złe, ale porównam jej książkę do lampki dobrego czerwonego wina. Treść książki to jakby walory smakowe tego trunku, natomiast dostępne i przyjazne słownictwo to pełne delektowanie się jego smakiem. Jednak największe podobieństwo objawia się w tym, że książka, podobnie jak lampka wina spożywana przy kominku, przywołuje wspomnienia projektowe z ostatnich lat, co również nie ominęło mnie jako czytelnika. Przypomniałem sobie kilka sytuacji świadomego zaburzania komunikacji, gdy np. obserwowałem kierownika projektu, który zdawał raport o pełnym powodzeniu jakiegoś fragmentu prac, a tym czasem problemy z nimi związane wlewały się do sali konferencyjnej drzwiami i oknami. Ale nie przytaczajmy negatywnych przykładów, których autorka także unika w swojej publikacji i woli je zastąpić opisem zdarzeń potwierdzających znaczenie dobrej komunikacji w zespole projektowym. Książka jest bardzo optymistyczna i mam wrażenie, że w pewnym sensie osobista, bo autorka dzieli się z czytelnikiem swoim doświadczeniem używając zwrotów „brałam udział, widziałam, pracowałam”.

Gorąco polecam lekturę książki Pani Katarzyny Żbikowskiej, a jednocześnie czekam na jej kolejne artykuły i publikacje.

PODZIEL SIĘ
Bartłomiej Gawin
Dr inż. Bartłomiej Gawin jest absolwentem Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej oraz Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego. Współpracuje z Katedrą Informatyki Ekonomicznej na Wydziale Zarządzania UG. Zajmuje się problematyką teorii i zastosowań współczesnych technik i narzędzi do modelowania, symulacji i analizy procesów biznesowych. Jest autorem i współautorem publikacji naukowych z informatyki ekonomicznej, a jego prace były prezentowane i publikowane na licznych konferencjach - w tym międzynarodowych: BIR, AIS SIGSAND Symposium. Uczestniczył w kilku projektach, dotyczących tworzenia, wdrażania i użytkowania aplikacji biznesowych w firmach telekomunikacyjnych oraz facility management. Współautor książki "Symulacja procesów biznesowych. Standardy BPMS i BPMN w praktyce".

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ