Sztuka prezentacji

0
757

Masz dziwne wrażenie, że na Twoich prezentacjach słuchacze zawsze mają coś bardzo pilnego do sprawdzania w telefonach albo po prostu przysypiają? Marzy Ci się porywanie publiczności na miarę Steva’a Jobsa? Nawet jeśli natura nie obdarowała Cię naturalnymi zdolnościami mówcy i niezbyt dobrze czujesz się podczas publicznych prezentacji, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – można się tego nauczyć!

Dobrze się prezentuj

Odpowiedni wygląd, strój, punktualność – to pierwsze elementy decydujące o naszym dobrym wrażeniu podczas spotkań. Na tzw. pierwsze wrażenie wpływa przede wszystkim komunikacja niewerbalna. Postawa naszego ciała bardzo wiele mówi o nas i naszym stosunku do rozmówcy. Aby pozyskać sympatię odbiorcy uśmiechnij się (naturalnie!), staraj się wyglądać pogodnie, a rozmawiając z kimś, pochyl się lekko w stronę mówiącego.

Podczas prezentacji niewskazane są tzw. postawy zamknięte. Nie krzyżuj rąk i nóg. Nie służą także nadmierna i zbyt ekspresyjna gestykulacja, niespokojne wiercenie się na krześle czy niepanowanie nad mimiką.

Daj się zrozumieć

Komunikowanie się to sztuka bycia zrozumiałym. Pamiętaj o kilku zasadach:

  • Mówi w jasny sposób – jeśli mówisz niezrozumiale, ludzie wyłączą się i przestaną Cię słuchać.
  • Mów w prosty sposób – skomplikowany język jedynie zniechęci audytorium.
  • Bądź żywy – włóż życie w temat twojej prezentacji.
  • Bądź naturalny – rozluźnij się, to i twoi słuchacze rozluźnią się i będą słuchać.
  • Unikaj maniery językowej mogącej zniechęcić słuchaczy, np. połykania końcówek.
  • Unikaj skrótów, chyba że wszyscy je znają lub najpierw je wytłumaczysz.

Trzymaj kontakt

W prowadzeniu prezentacji kluczowy ważne jest nie tylko to co mówisz, ale jak się zachowujesz. Tutaj też kilka prostych zasad pozwoli Ci zapanować nad grupą i sprawić, że odbiorcy z większą uwagą będą Cię słuchać.

Utrzymuj kontakt wzrokowy

Patrz w oczy odbiorców, do których mówisz. W ten sposób nawiążesz z nimi kontakt i będziesz obserwować ich reakcje. Brak takiego kontaktu może być podświadomie odbierany jako ignorancja lub nieuczciwość.

Bądź blisko odbiorców

Każda bariera (stół, krzesło, biurko) tworzy niekorzystny dystans miedzy Tobą a odbiorcami. Bliskość wzmacnia Twoje oddziaływanie, podwyższa poziom Twojej wiarygodności, skupia uwagę na Tobie i treściach, które przekazujesz.

Nie obawiaj się poruszać

Przez większą część czasu powinieneś być dobrze widoczny przez wszystkich, ale nie ma powodu, aby stale zajmować „centralną” pozycję, czy stać w miejscu. Możesz chodzić po sali, zbliżać się do poszczególnych siedzących osób, gestykulować.

Zwracaj się do konkretnych ludzi

Mówiąc do grupy nie mówisz do nikogo. Zrób wszystko, aby odbiorca był przekonany, że mówisz specjalnie do niego. Jeśli odpowiada na pytanie konkretnego słuchacza, zbliż się do niego.

Nie trać kontroli nad odbiorcami

Uważaj na to, co dzieje się z grupą i poszczególnymi uczestnikami. Jeśli ktoś lub coś przeszkadza w prowadzeniu zajęć, zareaguj od razu. Zaproponuj rozwiązanie problemu lub poproś o pomysły na jego rozwiązanie.

Nie wyróżniaj żadnej grupy odbiorców

Faworyzowanie części grupy powoduje, że Twoje argumenty nie dotrą do pozostałych lub będą przez nich lekceważone. To spory błąd.

Strzeż się monotonii

Utrzymuj „falujące”, czyli zróżnicowane tempo. Stała prędkość mówienia i równy ton głosu usypia! Rób przerwy, gdy tylko zauważysz taką potrzebę odbiorców.

PODZIEL SIĘ
Łukasz Janiec
Pełnomocnik Zarządu ds. Szkoleń i Rozwoju Zawodowego w Instytucie Monitorowania Mediów

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ