Tajemnice Q1

0
823

Kiedyś ISO/TS 16949 było wystarczające dla Klientów w obszarze motoryzacji. Od dłuższego czasu większość producentów samochodów, ale nie tylko, rozszerza wymagania tej normy o swoje specyficzne oczekiwania. W praktyce nazywane CSR (customer specific requirements). Ford swoje dodatkowe wymagania zawarł w formie tak zwanego Q1 oraz w swoim rozszerzeniu do ISO/TS 16949 (dodatkowe wymagania są także zdefiniowane dla PPAP-u, FMEA, APQP). W poniższym artykule zajmiemy się tajemniczym Q1.

Sam fakt współpracy z Fordem nakłada na nas jako dostawców obowiązek zdobycia Q1 w trakcie pierwszych dwóch lat od rozpoczęcia współpracy (często okres ten jest ustalany indywidualnie). Ford poprzez Q1 odznacza dostawców o najwyższej jakości, zorientowanych też na terminowość dostaw i redukcję kosztów. Zatem, Q1 to odznaczenie, to pewnego rodzaju nagroda, którą można zdobyć, respektując specyficzne wymagania Forda.

Aby otrzymać Q1 należy spełnić szereg różnych wymagań zawartych w takich dokumentach jak MSA (Manufacturing Site Assessment) oraz MMOG (Materials Management Operations Guide). Dodatkowo należy umieć wykazać swoje zorientowanie na Lean Manufacturing. Czasami wymagane jest wykonanie Lean Assessment. Poza tym trzeba mieć odpowiednią punktację na platformie Forda. Wspomniana punktacja odnosi się do ilości ppm za reklamacje oraz do terminowości dostaw. Czyli Ford ocenia nas za wykonanie jakościowe i logistyczne. Punkty, które można zdobyć lub stracić są jasno zdefiniowane przez Forda. Platforma o której tu mowa to nic innego jak dostęp do portalu internetowego na którym można znaleźć obecną ocenę oraz wiele innych użytecznych informacji i dokumentów.

Jednak najistotniejszym i najtrudniejszym elementem dla większości dostawców jest spełnienie wymagań zawartych w MSA. Dokument ten traktuje o takich elementach jak:

  • Quality procedures ISO/TS16949
  • FMEA / Control Plans
  • Employee Readiness / Training Review
  • APQP / Launch/PPAP / Run-at-Rate Review
  • Manage the Change
  • Sub-supplier Quality Management
  • Control of Incoming Quality
  • Control Plans / Operator Instructions
  • Process Variability Monitoring / Reduction
  • Measurement System Capability, Calibration and Use
  • Control of Parts / Part Identification / Packaging / Shipping
  • Testing / Engineering Specifications
  • Preventive Maintenance
  • Manufacturing Flow / Process Engineering / 6 Sigma and Lean Manufacturing Metrics
  • Problem Solving / Corrective Actions

Trzeba jednak przyznać, że praca wykonana w celu zdobycia Q1 w dużym stopniu może pomóc dostawcy wspiąć się na wyższy poziom jakościowy, a przez to stać się bardziej konkurencyjnym producentem.

Ważną rolę w całym procesie starania się o Q1, spełnia STA (Supplier Technical Assistance), czyli osoba, która w imieniu Forda odpowiada za wsparcie jak i rozwój dostawców. To STA przeprowadza dostawcę przez wszystkie elementy MSA oraz zatwierdza status poszczególnych elementów tego dokumentu. Na koniec zaś oficjalnie występuje do swojego przełożonego o przyznanie statusu Q1 dla swojego dostawcy.

Uzyskanie Q1 to nie wszystko. Gdy już odznaczenie to zostanie nam przyznane, należy zadbać o to by go nie stracić, ponieważ jego odzyskanie jest znacznie trudniejsze niż pierwotne zdobycie.

Zachęcam wszystkich, aby proces starania się o Q1 wykorzystać do doskonalenia siebie jak i przedsiębiorstwa, a nie jako nasz obowiązek wynikający z faktu współpracy z Fordem.  Choć pracy jest dużo w tym procesie, to z perspektywy swojego doświadczenia, jestem przekonany, że warto
z tym wyzwaniem się zmierzyć.

PODZIEL SIĘ
Miłosz Mróz
Z wykształcenia fizyk, z zawodu Kierownik Jakości. Od początku swojej drogi zawodowej związany z jakością. Przez wiele lat doświadczenie i wiedzę z zakresu jakości zdobywał w branży motoryzacyjnej, następnie szlifował ją w branży AGD. Obecnie kierownik działu jakości w międzynarodowej korporacji z branży farmaceutycznej. Pasjonat tego co robi i ekspert w swojej dziedzinie. Autor wielu artykułów z dziedziny jakości. Od 2008 roku niezależny trener i konsultant, prowadzący szkolenia między innymi z zakresu Minitab, Six Sigma, APQP, PPAP, PFMEA, Zarządzanie projektami, Analiza przyczyny źródłowej, MSA, SPC, Planów Kontroli, Planowanie eksperymentu, VDA 2, VDA 6.3 oraz wdrażania ISO 9001 i ISO/TS 16949.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ